Det är många av oss som njuter av att gå på restaurang. Restauranger är en fantastisk plats att koppla av i och det är samtidigt en plats där du kan njuta av goda vänners sällskap samtidigt som du avsmakar en meny från en ny eller redan känd matkultur.

De företag som befinner sig i restaurangbranschen lever under konstant press. Det är en ständig kamp om att behålla sina kunder och att kunna erbjuda dem det de vill ha till ett pris som de accepterar. Det gäller därför för företagen att hänga med i svängarna och ha bra erbjudanden som passar deras kunder under tider när dessa erbjudanden passar kunderna.

Vilken information skyltas det om

Det är på grund av denna hårda konkurrens som du hela tiden ser olika skyltari och utanför restauranger som upplyser dig om menyer, erbjudanden, dagens lunch, ”happy hour” med mera.

De stora hamburgerrestaurangerna är bra exempel på hur skyltar används. De har helt olika skyltning på morgonen jämfört med på dagen. Detta beror på att de jobbar med två helt olika menyer beroende på vilken tid på dygnet det är.

På samma sätt jobbar många andra restauranger med sina lunchmenyer. Det är helt olika erbjudanden under lunchtid jämfört med resten av veckan.

Olika dagar, olika skyltar

Det är också viktigt för restauranger att profilera sig under veckan. Under helger kanske man har ett mer familjeorienterat utbud medan man på luncherna under arbetsveckan försöker att attrahera affärsfolk.

Om det är du som skyltar upp

Oavsett om du är en av de som jobbar med skyltning i en restaurang eller om du är en som läser:

  • Tänk på budskapet, vad vill du säga – vad är det du läser
  • Passar detta just nu? Det gäller att tänka i realtid
  • Är erbjudandet trovärdigt? Håller restaurangen den kvalitet du söker
  • Är du hungrig?